Doradca techniczny, a umiejętności handlowe

doradca technicznyDoradca techniczny to pracownik zajmujący się doradzaniem klientom w kwestiach technicznej specyfiki produktów, oferowanych przez firmę. Często również tworzy tą specyfikację, asystuje w procesach produkcyjnych, obsługuje reklamacje oraz przeprowadza szkolenia dla swoich współpracowników.

Przez wzgląd na tak rozumiany zakres obowiązków, doradcami technicznymi zostają zazwyczaj absolwenci studiów wyższych lub inżynierskich o profilu technicznym. Trzeba sobie jednak przy tym zdawać sprawę, że drugą dziedziną działalności doradców technicznych są zadania stricte handlowe. Doradcy pośredniczą pomiędzy serwisem, a klientem, samodzielnie przygotowują oferty handlowe, rozwijają rynki odbiorców (również zagraniczne), a jednym z ich podstawowych obowiązków jest utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami.

Wobec tego doradca techniczny musi cechować się wysoko rozwiniętymi umiejętnościami handlowymi, a zatem zdolnościami sprzedażowymi i negocjacyjnymi. Przed rozpoczęciem kariery w tym zawodzie warto zatem postarać się o doświadczenie w obsłudze klienta – z pewnością ułatwi nam to zdobycie wymarzonego stanowiska i późniejszą pracę. Warto zwrócić uwagę, że obecnie praktycznie każdy pracodawca wymaga dla tego stanowiska umiejętności nawiązywania kontaktów handlowych, a realizacja wyznaczonych planów sprzedażowych to jedno z podstawowych zadań. Inną alternatywą jest odbycie kursów w zakresie negocjacji lub sprzedaży – na rynku dostępna jest ich szeroka oferta, a większość nie trwa dłużej niż dwa dni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *